top of page
Vyhledat

5 tipů na vytvoření COOL online portfolia

Pokud jste umělec, fotograf nebo jen nadšenec, který rád vyrábí zajímavé a tvůrčí věci, měli byste se v online světě nějak prezentovat. Kdo dnes nemá online portfolio, jako by nebyl. Je to vaše šance říct světu, kdo jste jako kreativec, který se umí ponořit do svých projektů, vášní a zkušeností, ale i odborných znalostí. Takže v sázce je hodně, proto byste to měli udělat správně. Nemluvě o tom, že je to vaše pozvánka k navázání nových spoluprací, k budoucím zakázkám nebo prodeji zboží.


Máme pro vás 5 tipů, jak si vytvořit krásné a COOL portfolio. Zde je seznam nejdůležitějších věcí, které je třeba mít na paměti, abyste se svou prací mohli chlubit profesionálně a stylově:


  1. Portfolio jako designový projekt

  2. Vše je o prezentaci

  3. Kvalita nad kvantitou

  4. Zaměřte se na text

  5. Buďte vyhledatelní na Googlu





PORTFOLIO JAKO DESIGNOVÝ PROJEKT


Častou chybou při sestavování portfolia je „nechat práci mluvit samu za sebe“. Dobré portfolio je totiž víc než jen ukázka vaší práce. Portfolio jako celek by mělo být pro ostatní opravdovým zážitkem, mělo by vyprávět určitý příběh.


A jak takový příběh vyjádřit? Začněte tím, že si určíte náladu, kterou by mělo vaše portfolio vyvolávat. Hledejte inspiraci pro ten pravý design webových stránek - pro vaše dokonalé portfolio.


Pokud nejste zdatní v programování či kódování webových stránek neztrácejte hlavu. Dnes je k dispozici přemíra webových portálů, kde si jen vyberete šablonu pro váš web a díky jednoduchému a intuitivnímu ovládání, často i pro úplné laiky, si dokážete vlastní online portfolio sestavit během krátké doby.



JAKÉ PLATFORMY JSOU VHODNÉ?

Když nebudeme zmiňovat profesionální platformu pro pokročilejší uživatele jako je Wordpress, tak mezi nejznámější české společnosti, kde najdete hromadu různorodých šablon pro vaše portfolio či jiný druh webu patří například Webnode. Přímo na kreativce je pak zaměřená taktéž česká platforma JuicyFolio, kterou vám na přání mohou vývojáři upravit dle vašich vlastních představ. A nejširší možnosti se spoustou moderních šablon, najdete pravděpodobně na Wix. Jde sice o americkou společnost, ale editační prostředí webu je i v českém jazyce. Všechny tyto platformy jsou automaticky responzivní, čili nastavené i pro mobilní verzi. Což je dnes, kdy víc jak 80% lidí navštěvuje online svět právě prostřednictvím mobilního telefonu, prioritou.





INSPIRACE

Jakmile si zvolíte vhodnou platformu, která tyto služby poskytuje, procházejte ukázky jednotlivých šablon, v tomto případě příklady portfolií pro kreativce. Inspirujte se weby, které se vám líbí a podívejte se do šablon špičkových designových portfolií, přičemž si všímejte zajímavých nápadů nebo trendů, díky kterým může vaše portfolio vyniknout.


Při navrhování svého online portfolia mějte na paměti, že váš web je často tím prvním, čím můžete návštěvníky zaujmout a udělat dojem o vás a vaší práci. Vyberte si poutavou a sofistikovanou webovou stránku, která vypovídá o vašich designérských dovednostech tím, že uplatní vaše schopnosti a osobní smysl pro styl.


VŠE JE O PREZENTACI


Spíše, než nahrání několika exportovaných souborů oživte svou práci pomocí vizuálů, které ukazují vaše portfolio jako jeden celek - např. v rámci jednoho většího obrázku či fotografie v úvodu portfolia ukážete více vašich děl zajímavě "poskládaných" do určité kompozice. Udělejte si proto čas na kvalitní ukázky, grafiky či fotografie svých projektů. Ať už to jsou ilustrace, grafické či designové práce nebo vaše výrobky. Myslete také na barevnou paletu a všechny detaily, které zachycují podstatu vaší práce.


Rozšiřte tento stejný styl, vytvořený v úvodním obrázku i do okolního prostředí. Svůj design můžete nenuceně umístit kamkoliv. V případech, že u vás nafocení děl či produktů nepřipadá v úvahu, lze uspokojivých výsledků dosáhnout i různými maketami, které ta daná platforma nabízí. Neberte však makety jako samozřejmost – nezapomeňte je upravit v souladu s celkovým vzhledem portfolia. Pamatujte, že nejste jediní, kdo má přístup k maketám ke stažení, takže jim přidejte svou osobní estetiku a udělejte si z nich vlastní.





KVALITA NAD KVANTITOU


"Nacpat" všechno, co jste kdy udělali, do svého osobního portfolia může být lákavé, ale většina zaměstnavatelů vám to nedoporučí. Vyberte si jen své absolutně nejlepší kousky, které chcete ukázat, a důvěřujte jim, že zazáří a zapůsobí na návštěvníky webu. Doporučujeme maximálně šest až deset projektů.


Předvedení omezeného množství projektů vám umožní každý z nich důkladně představit, včetně všech důležitých podrobností a jasně vysvětlit jejich historii. Vytvářejte případové studie a proveďte návštěvníky procesem návrhu – od počátečních kroků až po konečné cíle. I když je to běžné zejména v portfoliích UX designérů, mohlo by to být přínosné i v jiných oblastech tvorby a umění. Můžete zahrnout rozpracované obrázky, předběžné návrhy nebo cokoli jiného, ​​co může uvést práci do kontextu a přispět k tomu, aby vaši návštěvníci pochopili projekt.


Zobrazení příliš mnoha projektů může způsobit, že vaše portfolio bude nekonzistentní z hlediska úrovně práce. Může také odradit potenciální zákazníky či zaměstnavatele tím, že zahrnuje příliš mnoho ukázek z příliš mnoha nesouvisejících oborů. Přizpůsobte své portfolio projektům či výtvorům, které chcete ukázat, a mějte na paměti, že práce, kterou ukážete, je s největší pravděpodobností ta, které se budete v budoucnu nejvíce věnovat.





ZAMĚŘTE SE NA TEXT


Text je součástí vašeho portfolia stejně jako vizuální prvky a mnohdy i bohužel podceňovaný. Udržujte styl psaní v souladu s atmosférou vašeho webu. Pokud si nejste jisti, oslovte někoho, kdo vám s texty pomůže nebo kdo to po vás alespoň projde, zkontroluje a případně upozorní na nějaké nejasnosti. Dávejte si pozor na pravopisné chyby a překlepy. Raději vše zkontrolujte vícekrát, abyste si zajistili profesionální a reprezentativní web. Závěrečnou kontrolou může být i "projetí" textu skrz Word. Nakopírujte tam své texty a Word automaticky upozorní na chyby. Není to sice stoprocentní, ale různé překlepy nebo chybějící čárky ve větách to najít umí.


Nezapomeňte přidat své jméno se specializací přímo do horního rohu na domovské stránce. Návštěvníci tak hned uvidí, kdo jste a co děláte. Ke každé stránce vašeho projektu přidejte název a kratší text, který popisuje váš projekt, dílo či výrobek.


Na stránce „O mně“ zachovejte stejný styl psaní jako na zbytku webu. Sdělte o sobě důležité informace, které zahrnují vaši pracovní oblast, vzdělání, případné výstavy, kterých jste se zúčastnili, působivé klienty (ty lze také zobrazit v seznamu klientů) a vaše kontaktní údaje. Nebojte se být i trochu osobnější a povyprávějte svůj příběh, co vás k tvorbě dovedlo a například kam směřujete. Můžete zde umístit i tlačítko s možností stažení vašeho životopisu v pdf a tak podobně.



BUĎTE VYHLEDATELNÍ NA GOOGLU


Vaše krásná práce si zaslouží být viděna online – a nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je zlepšit SEO neboli optimalizaci pro vyhledávače. Dodržováním souboru jednoduchých pravidel můžete pracovat na zlepšení hodnocení svého portfolia ve výsledcích vyhledávání Google.


Některé z osvědčených postupů pro zlepšení SEO vašeho portfolia je vyplnění metadat pro vaše obrázky a stránky, výběr dobrého názvu domény a ujištění se, že používáte strategická klíčová slova, která Google spojí s vaším webem. Perfektně řešené SEO a propojení s Googlem je například u zmíněné platformy Wix, kde vás celým procesem přehledně navede samotný systém v administraci.





A co říct závěrem? Snad jen to, abyste neusínali na vavřínech a o své online portfolio se pečlivě starali. Je nutné ho čas od času udržovat svěží s novým obsahem a styly, aby co nejlépe odráželo váš kreativní vývoj. A pro propojení online a offline světa vám poslouží stylové vizitky, které byste měli mít vždy u sebe, abyste je mohli za jakékoliv příležitosti nabídnout potencionálním zákazníkům, klientům či možná budoucím zaměstnavatelům.


Ať má vaše portfolio úspěch stejně jako vaše práce . . .



 


Zdroj: www.wix.com




174 zobrazení

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page